الثلاثاء، 13 مايو 2008

يوميات انسان

خيري صحبي
شاب بدين ممتلئ الجسم في اضيق حدوده اسو اللون ذو عيون بها لمعة بيضاء جميلة وأسنان يظهر بياضها وسط الظلام الحالك الذي ينبعث من وجهه كنت اسكن انا وهو مع بعض من زمان كل يوم يروح الشغل ويرجع من الشغل ينام يشعر انه انسان متحضر حصل على التعيين في مدرسة حكومية باقصى الصعيد وطلب أن ينتقل للقاهرة نظراً لايمانه بأن التسيب بالقاهرة زاد عن الحاد وما فيش ضابط ولا رابط علشان برده يقدر يأخد أجازات ويروح شرم الشيخ .
كان في البداية يتوجس خيفة مني حيث لا يعرفني
بقول له انت من فين .. قال من ا لصعيد وجيت شغال مدرس هنا
كنت اخرج الصباح وأعود العصرية اجد عم خيري مشغل شرائط بها أغاني روسي وبيسمع ويقولي اسمع دي يا صلاح بقوله ايه دي
زيمه زيمه معناها الشتاء بالروسي بقوله كالمعتاد بجد كرسيفا استبوي على كلامه معناه بنت جميله ويحكي لي قصة الشريط وانا مش عارف حاجه أقوله كيف حالك يا خيري يقولي خرشو ( يعني كويس بالروسي ) على راي محمد هندي .
يسكن مع خيري في نفس الغرفة الاستاذ / أحمد ... موظف حكومة بكل ما تحوي الكلمه من معنى
كل كلامه بيدأ بـ شوف يا بيه احنا هنا لازم نشتغل ونتعب
وما تعرفلوش قصة معينة ...
هكمل بعدين ...................... انتظروني

ليست هناك تعليقات: